6.5.07

Kenya Airways lento-onettomuus Doualassa


Kuva Boeing: onnettomuuteen Kamerunissa 5.5.2007 joutunut Kenya Airways'in Boeing 737-800, 5Y-KYA, joka oli leasattu singaporelaiselta Singapore Aircraft Leasing Enterprise'lta

Kenya Airways'in Kamerunissa tapahtuneen onnettomuuden syyt ovat tätä kirjoitettaessa vielä täysin hämärän peitossa. Kone, 5Y-KYA, oli singaporelaiselta Singapore Aircraft Leasing Enterprise'lta (yhtiön omistaa 100 %'sti kiinalainen Bank of China Limited) vuokrattu Boeing 737-800 (8AL). Kone oli toimitettu suoraan Boeingilta Seatlesta nairobilaiselle lentoyhtiölle 30.10.2006. Kenya Airways'ille on toimitettu tähän mennessä kolme uuden sukupolven 737-800 -keneita. Yhtiö ilmoitti eilen, että muiden samantyyppisten koneiden (5Y-KYB ja 5Y-KYC) lentoja jatketaan normaalisti. Onnettomuuskoneessa oli 9 miehistöä ja 105 matkustajaa (kapasiteetti on 145 matkustajapaikkaa).

Tämä oli toinen uudensukupolven Boeing 737-800-sarjan koneille tapahtunut onnettomuus. Ensimmäinen tapahtui syyskuussa 2006 brasialaisen Gol Transportes Aéreos -yhtiön koneelle, joka törmäsi lentopinnalla 370 liikesuihkukoneen Embraer Legacy 600 kanssa (Daidaloksen lennon artikkeli 3.10.2006, otsikolla Yhteentörmäys Mato Grosson yläpuolella).

Kenya Aiwaysin lento KQ507 lähti Doualan (ICAOn tunnus FKKD) lentokentältä Kamerunista 5.5.2007 viisi minuuttia jälkeen puolen yön tarkoituksella lentää Nairobin Jomo Kenyattan lentokentälle (HKNA). Kone oli yhteydessä Doualan aluelennonjohtoon noin kymmenen minuutin lennon jälkeen ja sen jälkeen yhteys koneeseen menetettiin.

Aluella oli erillisiä CB-pilviä ja ukkosia, mikä on tyypillistä päiväntasaajan Afrikassa tähän aikaan vuodesta. Säätila kaksi tuntia tapahtuman (noin 2320 UTC) jälkeen (0200 UTC) oli METARin mukaan tällainen: FKKD 050200Z 00000KT 9999 TS BKN013 SCT020CB BKN120 24/24 Q1009 NOSIG.

Onnettomuuspaikka on noin 12 NM:n etäisyydellä kentästä kaakkoon mangrovekasvuston seassa. Paikka löydettiin noin 40 tuntia onnettomuuden jälkeen paikallisten kalastajien avulla. Nämä olivat kuulleet voimakkaan äänen onnettomuuden aikoihin ja vesi oli liikkunut "epätavallisesti".

Ottaen huomioon Kamerunin viidakkoisen alueen jokineen ja soineen, 40 tunnin etsintäaikaa ei voi pitää mitenkään erityisen suurena. Etsinnät suunnattiin aluksi 80 NM etelämmäksi virheellisen satelliittihavainnon tai sen väärinkäsityksen vuoksi.

Kaikissa matkustajalentokoneissa on pakollisena automaattisesti onnettomuustilanteessa g-voimien liipaisemana toimiva hätälähetin, jonka taajuutta (406 MHz) tarkkaillaan jatkuvasti satelliittien välityksellä.

Hätäsignaali vastaanotetaan kansainvälisen pelastuspalvelusatelliitien järjestelmän avulla (Cospas-Sarsat).

Hätätieto vastaanotetaan Cospas/Sarsatin alueellisessa hälytyskeskuksissa (Mission Control Centre, MCC), joita on maailmassa kaikkiaan viisi. MCC:stä tiedot välitetään paikalliselle lentopelastuspalvelukeskukselle (Air Rescue Coordination Centre, lyh. RCC) kansainvälisen sopimuksen mukaisessa muodossa käyttäen yleensä Kansainvälisen Siviili-ilmailujärjestön (ICAO) kiinteää viestintäverkkoa (AFTN). Paikka ilmoitetaan paikalliselle keskukselle kansainvälisinä maantieteellisinä koordinaatteita ja yleensä paikannus on erittäin tarkka.

Tällä hetkellä ei ole tiedossa, miksi etsinnät suunnattiin aluksi täysin väärälle alueelle. Lentopelastuskeskukset ovat yleensä paikallisten aluelennonjohtojen (Area Control Centre, ACC) yhteydessä ja näissä toimivat lennonjohtajat ovat saaneet vain vähän tai ei ollenkaan pelastuspalvelu koulutusta. Myös koordinaattien sijoittaminen kartalle vaatii jonkin verran koulutusta, vaikka toimenpide on varsin yksinkertainen.

Monissa maissa, mm. Suomessa, pelastuspalveluviranomaiset (Search And Rescue, SAR) käyttävät lisäksi omia koordinaatistojaan. Paikalliset SAR-henkilöt eivätkä näin välttämättä osaa käyttää (kansainvälisiä) maantieteellisiä koordinaatteja sujuvasti. (Huom. Suomessa tämä ei ole ongelma.

Kenya Airwaysille on tapahtunut kaksi vakavaa onnettomuutta, joissa on on yhteensä kuollut 283 henkilöä. Edellinen onnettommuus tapahtuin lentoonlähdössä Abidjanin kentältä (DIAP)Norsunluurannikolla. Kone oli Airbus A310 (rek. 5Y-BEN), onnettomuudessa kuoli yhteensä 169 miehistöä ja matkustajaa.

Kenya Airways on Afrikan parhaiten toimivia lentoyhtiöitä. Se on toiminut itsenäisenä yhtiönä tammikuusta 1977 lähtien Itä-Afrikan Yhteisön (East African Community) omistaman lentoyhtiön (East African Airways) lopetettua toimintansa (alla EAA:n postikortti 60-luvulta). Kenya Airways oli aluksi Kenian valtion omistuksessa ja yksityistettiin vuonna 1996. Kenya Airwaysin saitille on vaikea päästä tällä hetkellä, täällä on Wikipedian artikkeli lentoyhtiöstä.

Mainittakoon vielä, että eilen illalla yhtiön saitilla oli nähtävissä lista koneen matkustajista, nimien perusteella ei voi sanoa oliko koneessa suomalaisia, ainakin yksi nimi näytti ruotsalaiselta (yhdellä suomalaisella, kulttuuriasioihin keskittyneellä kansanedustajalla on sama nimi, hän lienee kuitenkin turvallisesti Suomessa). Koneessa oli myös viisi Englannin kansalaista.

Ei kommentteja: