3.10.06

Yhteentörmäys Mato Grosson yläpuolella


Kuva New York Times: ExcelAire'n N600XL yhteentörmäyksen jälkeen

ExcelAire’n business jet, Embraer Emb-135BJ Legacy 600, rekisteritunnus N600XL, törmäsi perjantaina 29.9.2006 lentopinnalla 370* tai 360 (saatavilla olevat tiedot vaihtelevat) brasilialaisen Gol Transportes Aéreos –lentoyhtiön Boeing 737-8EH’n (PR-GTD) kanssa.

Embraer laskeutui turvallisesti Brasilian ilmavoimien (Força Aérea Brasileira) Cachimbon lentotukikohtaan Mato Grosson viidakkossa. GOL lento 1907 oli matkalla kuuden miehistön ja 149 matkustajan lastissa Manaus’in (ICAO SBEG) lentokentältä pääkaupungin, Brasílian, kansanväliselle lentokentälle (SBBR). Koneen tuhoutumispaikka on caiapos -intiaanien reservaatissa Capoto-Jarina'ssa Mato Grosson osavaltiossa.

Yhteentörmäyksessä N600XL menetti osan vasemman siiven kärkeä ja korkeusvaajan kärjen samalta puolelta (kts. kuva).

Julkistettujen tietojen mukaan kummassakin koneessa oli toimiva yhteentörmäyksen estojärjestelmä (ACAS**), mutta jostakin syystä se ei toiminut.

Boeing 737-800 on toiseksi viimeisin versio maailman suosituimmasta matkustajakoneesta. Keskipitkille matkoille tarkoittua konetta on tilattu yhteensä 6,160 kappaletta ja toimitettu käyttäjille 5,009 vuodesta 1967 lähtien. Tämä on enemmän kuin Airbus’in koko tuotanto (kaikki konetyypit huomioiden). 800-sarjan ensimmäinen käyttäjä oli saksalainen Hapag-Lloyd, joka aloitti koneen operoinnin 1998. Viimeisimmän 737-mallin, 900-sarjan, toimitukset aloitettiin vuonna 2001.

N600XL:ssä matkustajana ollut New York Times-lehden matkailutoimittaja Joe Sharkey kertoo lehden tämän päivän numerossa törmäyksen jälkeisistä tunnelmista ihmeellisen pelastumisensa jälkeen. (Colliding With Death at 37,000 Feet, and Living).

Tämä oli ensimmäinen Boeing 737-800:lle tapahtunut lento-onnettomuus. 737-koneita on tuhoutunut kaikkiaan 126, onnettomuuksissa on kuollut yhteensä 3749 henkilöä.

*Lentopinta 370 = 37000 jalkaa standardi-ilmanpaineella = n. 11,300 metriä
**ACAS = Airborne Collision Avoidance System (amerikkalaisittain TCAS eli Traffic Collision jne)

Ei kommentteja: