28.3.07

Lentoliikenteen määrä kovassa kasvussa


Kuvat: EUROCONTROL Press Release, 27.3.2007, lisätietoja: Kyla Evans, EUROCONTROL

(HUOM: Lyhenteitä selitelty tekstin lopussa)

Lentoliikenteen määrä lisäntymässä ennätyslukemiin.

Viimeisin nähtävissä oleva tilastokuukausi (helmikuu 2007) osoittaa vuodesta 2003 alkaneen kiivaan kasvun jatkuvan ja jopa kiihtyvän entisestään. Vuoden 2006 helmikuusta tämän vuoden helmikuuhun lentojen määrä kasvoi 5.4 %:lla. Kuukausi oli vilkkain tilastoitu helmikuu Euroopassa, lentoja lenneltiin yhteensä 703,858. Myös tammikuu oli vilkkain tilastokuukausi kautta aikojen. Keskimäärin päivittäisiä lentoja tehtiin helmikuussa hieman yli 25,000.

Kuten oheisesta tilastokuvasta näkyy (Daily Traffic in the CFMU Area) helmikuu on yleensä kolmanneksi kesyin liikennekuukausi. Euroopan ilmatila on vilkkaimmillaan kesällä suuren turistilentojen määrän vuoksi. Tällöin päivittäisiä lentoja tehdään noin 29,000. Mikäli alkuvuoden trendi jatkuu koko vuoden 2007 ajan, kaikkina tulevan kesän kuukausina (kesäkuusta syyskuuhun) saattaa päivittäisten lentojen määrä keskimäärin ylittää 30,000 lennon rajan.

Suomen tilastot poikkeavat eurooppalaisista tietysti ensinnäkin suhteellisen pienen lentoliikennemäärän vuoksi, mutta kesäkuukaudet ovat perinteisesti Suomen ilmatilassa leppoisaa aikaa: sotaväki ei juurikaan lennä ja suomalaiset eivät kotimaassaan muutenkaan matkaile lentämällä, ulkomaiset lentoturistitkin menevät mieluummin eksoottisempiin maihin.

Lentoliikenteen viivästyttäminen Euroopassa on - kaoottisen 90-luvun jälkeen - saatu kohtullisiin rajoihin, vaikka helmikuun viivästymiset kasvoivatkin viimevuodesta.

Pahin pullonkaula lentoliikenteelle ovat tietenkin ylikuormitetut lentokentät, joiden vuoksi lennot myöhästelivät noin 6 % enemmän kuin viime vuonna.

Aluelennonjohtopalvelujen (ACC) ongelmia on saatu korjatuksi viimevuosina uusien lennonvarmistuslaitteiden ja uuden ilmatilanjaon (erityisesti järkevämmän sotilasilmatilan käytön vuoksi, useimmissa maissa sotilaat eivät enää omista ilmatilaa niin kuin aikaisemmin) avulla, ja ACC-viivytykset laskivat viime vuodesta 2 %:lla.

Vaikka keskimääräinen viivästyminen per lento näyttää melko pieneltä (CFMU:n viivytys 1.53 minuuttia per lento, ACC-viivytys 0.53 minuuttia ja lentokenttien myöhästelyt 0.97 minuuttia), on huomattava, että nämä viivytykset kohdistuivat vain 7.85 %:iin lennoista, yhteensä noin 2000 lentoa (kts. oheinen kuva Daily Number of Flights Delayed for ATFM Purposes) siis myöhästyi lennonvarmistuksen ja lentokenttien vuoksi. Eli ne lennot, joita viivytettiin, myöhästyivät todellisuudessa kymmeniä minuutteja.

Hyvään ja tyypilliseen virkamiestapaan EUROCONTROL tietysti mainostaa lennonvarmistuksen kannalta hyvältä näyttäviä tilastoja ja todelliset ongelmat hautautuvat koristuksen alle

Joka tapauksessa lentoliikenne kasvaa kiivaasti. Uusi USA:n ja Euroopan välinen lentoliikenteen "vapauttamissopimus" Atlannin yli menevien lentojen osalta tulee lisäämään Euroopan liikennettä lähivuosina tuntuvasti.

Myös rajusti kasvava halpalentoyhtiöiden toiminta ja hiljalleen lamastaan toipuva yleisilmailun kaupallinen siipi lisäävät tulevien vuosien lentojen määrää - ja niistä seuraavia myöhästymis- ja saastumisongelmia. Molemmat lentoliikennesektorit ovat selvästi nopeimmin kasvava osa ilmaliikenteestä. "Tavalliset" lentoyhtiöt kuten Finnair ja SAS ovat sen sijaan vakaassa mutta hiljaisessa kasvuvaiheessa, joka ei tilastoja pahemmin heiluttele puolelle eikä toiselle.

Lyhenteiden selityksiä:

EUROCONTROL: European Organisation for the Safety of Air Navigation, ylikansallinen organisaatio, jossa on nykyisin 37 eurooppalaista jäsentä. Yksi näistä on Euroopan Unioni, jota edustavat komission virkamiehet, ja ylimmällä tasolla liikennekomissaari, eli nykyisin ranskalainen Jacques Barrot, joka on urapoliitikko oikeistolaisesta UMP-puolueesta (Union pour un Mouvement Populaire). Barrot on erityisen tunnettu siksi, että hänet on vuonna 2000 tuomittu vankilaan noin 3 miljoonan euron kavalluksesta (puolueensa hyväksi), myöhemmin Ranskan oikeistovaltainen parlamentti armahti Barrot'n vankilatuomiostaan. Että sellainen komissaari.

ACC: Area Control Centre, suomeksi aluelennonjohto, katso Wikipedian lennonjohtosivu, joka on tosin vielä lastenkengissä, pitäisi vissiin teherä jotakin...

ATFM: Air Traffic Flow Management, ilmaliikenteen virtojen säätely

CFMU: Central Flow Control Unit, suomeksi lentoliikennevirtojen ohjailukeskus, Brysselin Harenissa toimiva ATFM yksikkö, jonka tehtävänä on viivyttää lentoja. Tämä tehdään jakamalla liikenteen ruuhkatilanteissa ns. slot'eja, eli 15 minuutin suuruisia aika-ikkunoita, jonka sisällä lentoonlähtö on suoritettava. Jos lentoonlähtöä ei voida suorittaa ikkunan sisällä ja viivytykseen ei ole CFMU:n lupaa, lentoyhtiölle voidaan mätkäistä rangaistussakko.

Ei kommentteja: