Kuva: TCAS näyttölaite. Näytetyssä tilanteessa koneelle on annettu käsky nousta vähintään 1500 jalkaa minuutissa yhteentörmäyksen välttämiseksi
Brasiliassa 29.9.2006 tapahtunut yhteentörmäys ExcelAire’n business jet, Embraer Emb-135BJ Legacy 600:n ja Gol-lentoyhtiön Boeing 737:n välillä tulee aiheuttamaan mielenkiintoisen oikeusjutun, jossa mennään lennonjohtopalvelun perusteisiin saakka.
Brasilian viranomaiset pidättivät hengissä selvinneen Legacyn miehistön heti onnettomuuden jälkeen ja väittivät, että Legacy oli lentänyt väärällä lentopinnalla.
Perusteluksi he esittivät Legacyn lentosuunnitelman, jossa lentokorkeuksia oli kaksi. Alkuosalla lentoa koneen piti lentää lentopinnalla 370 (37,000 jalkaa) ja Brazilin VOR:n jälkeen siirtyessään toiseen lentoväylään korkeuden piti olla lentopinta 360.
Lähtökentän, Sao Jose dos Campos ’in, torni oli antanut koneelle reittiselvityksen noudattaen yleisesti käytössä olevaa (yleismaailmallista) tapaa, eli selvä reitille lentopinnalla 370. Aluelennonjohdon olisi pitänyt selvittää kone alas 360:aan hyvissä ajoin ennen kääntymistä Brazilin yläpuolella. Tätä selvitystä ei ilmeisesti olla annettu ja Legacy jatkoi pinnalla 370 törmäten samalla korkeudella vastaan tulleeseen B737:ään.
Tällä hetkellä ei ole tiedossa, miksi selvitystä ei ollut annettu – tai vastaanotettu.
Radioyhteyden menettämistapauksissa ohjeet ovat selvät. Kone jatkaa viimeksi selvitetyllä pinnalla tietyn aikaa tai tiettyyn paikkaan saakka ja sitten lentosuunnitelman mukaan. Eli jos Legacy oli menettänyt radioyhteyden ennen Brazilia, sen olisi pitänyt laskeutua 360:aan VOR:n jälkeen ja jatkaa sillä pinnalla Manaukseen ja suorittaa radioyhteyden menettäneen lennon proseduurit Manauksen yläpuolella. Lisäksi transponderiin (automaattinen tutkavastaaja, joiden avulla lennonjohto tunnistaa tutkalla näkyvät lennot) olisi pitänyt väännellä numeroiksi 7600, jotta maajärjestelmä olisi tietoinen radioyhteyden menetyksestä.
Kone oli kuitenkin ilmoittautunut Brazilin päällä, joten ainakaan silloin radioyhteys vielä toimi. Salaperäinen Legacy transponderin muutaman minuutin kestänyt toimimattomuus heikentää Legacyn pilottien asemaa. Julkisuudessa ei ole vielä sanottu, miksi transponder ei toiminut. Tosin joidenkin tietojen mukaan Legacyn käyttämän transponderin vikana on ollut ajoittainen kääntyminen itsestään stand by –tilaan ja se tietysti on voinut olla syynä tässäkin tapauksessa.
Joka tapauksessa transponder ei ollut toiminut yhteentörmäyshetkellä. Molemmissa koneissa oli yhteentörmäyksen estojärjestelmä (ACAS tai amerikkalaisittain TCAS katso kuva), joka perustuu transponderien käyttöön, eikä näin ollen voinut antaa piloteille väistöohjeita, koska Legacyn transponder ei siis toiminut.
Eilen Brasilian lennonjohtoviranomaiset antoivat julkisuudessa lausuntoja, joilla syyllisyyttä yritettiin vieläkin siirtää piloteille ja väitettiin, että lennonjohto oli toiminut oikein ja voimassa olevien menetelmien mukaan.
Tässäkin tapauksessa, niin kuin usein lento-onnettomuuksissa, kaikki osapuolet ovat saattaneet menetellä oikein, ja lennonvarmistusmenetelmien puutteista johtuen onnettomuus oli silti mahdollinen. Tutkimustuloksia saataneen odottaa vielä ainakin viikkoja mahdollisesti kuukausia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti