20.11.06

Piper mukana VLJ kilpailussa lennonjohtajien kiusaksi?

Kuva New Piper Aircraft

Piper on esitellyt julkisuudessa uuden hyvin kevyen suihkukoneensa (VLJ), jota se kutsuu ytimekkäästi nimeltä Piper Jet.

Kone on pitkähkö ja sutjakan näköinen, ja siihen valittiin tuttu ja turvallinen moottorinvalmistaja, Williams International. Valittu mottori on nimeltään Williams FJ44-3AP, työntövoima 3000 lbf, joka on noin 1360 kp (noin 13,300 N). Vertailun vuoksi muisteltakoon, että Fouga Magisterin moottorin työntövoima oli 400 kp. Moottorin TBO on 4000 käyttötuntia.

Piper Jet on 6-7-paikkainen: kaksi ohjaajaa ja 4 tai 5 matkustajapaikkaa. Maksimi matkalentonopeus on 360 KT (665 kmh), suurin matkalentokorkeus on 35,000 jalkaa (noin 10,650 m), ja suurin toimintamatka 1300 NM (2,400 km).

Kone tullaan certifioimaan yhden pilotin ohjaamomiehitykselle. Toimitukset alkavat vuoden 2010 aikana.

Piper Jetin hinnaksi tullee 2.2 M dollaria vuoden 2006 rahassa (joka on tänään noin 1.7 miljoonaa euroa).

Verrattuna Eclipse 500 –kevytsuikkariin Piper Jetin maksimilentokorkeus on pienempi. Eclipse 500 pystyy lentämään lentopinnalla 410, joka on suurempi kuin matkustajalentokoneiden yleiset matkalentokorkeudet.

Piper Jet sen sijaan joutuu kilpailemaan matkustajaliikenteen kanssa samoista matkakorkeuksista ja lentää lisäksi selvästi näitä pienemmillä lentonopeuksella, joten sillä lentävät joutuvat helpommin ilmatilan pullonkauloihin ja kärsimään joko reittimuutoksista tai viivästyneistä lentoonlähdöistä. Lennonjohtojärjestelmän kannalta tällainen hidas lentokone vilkkaimmassa matkalentokerroksessa on varsinainen ”pain in the neck”.

Piper Jetin yksimoottorinen kilpailija, Diamond Aircraft D-Jet on selvästi hitaampi ja lentää pienemmillä lentokorkeuksilla (itse asiassa turboproppien kanssa samassa kerroksessa), joten Piperilla saattaa olla mahdollisuuksia D-Jetin kanssa samoilla markkinoilla. D-Jetiä on tilattu jo 120 kappaletta. Viimeisin tilaaja oli Airline Transport Professionals (ATP), joka tilasi 20 D-Jetiä koulukoneiksi.

Edellinen VLJ-lastu tässä blogissa oli 17.10. otsikolla: Kevytsuihkarit tulevat, onko pankkitilisi valmis? .

Dionysoksen kevät kirjoittaa tänään ilmailun vaikutuksesta kasvihuoneilmiöön otsikolla: Paskaa taivaalle.

2 kommenttia:

Jarmo Ollikainen kirjoitti...

Antakee anteeksi pieni näsäviisastelu: Fouga Magisterin työntövoima on edelleen noin 400 kp. Tiettävästi ainakin Rissalassa Fouga lentää vielä toisinaan :-)

Hanhensulka kirjoitti...

Ei mitään anteeksipyytelyitä. Kirjoittaja on tietysti lukijasta ratkiriemuissaan, ja vieläpä kommentoiva lukija. Kiitos. Joo, onhan niitä entisiä ilmavoimien koneita vielä käytössä, muuallakin kuin Kuopiossa, ainakin Amerikassa niitä on "pilvin pimein". Mahtaako Österin Uolevilla vielä olla se Fouga Pirkkalassa? Muistaakseni kaksi kappaletta oli ainakin jonkin aikaa lentokunnossa koko Suomessa.