17.10.06

Kevytsuihkarit tulevat, onko pankkitilisi valmis?

Vuosi 2006 saattaa olla merkittävä vuosi tuotevastuulakien rämeessä kamppalevan yleisilmailun historiassa. Nimittäin innokkaimmat – ja rahakkaimmat – ilmailijat ovat saamassa käsiinsä uuden, entistä houkuttelevamman lelun, jota kutsutaan englanniksi nimeltä Very Light Jet (VLJ), hyvin kevyt suihkukone.

Viimeisin tulokas tälle suuren potentiaalin markkinaraolle on Piper, joka on edustanut japanilaista Hondan kevytsuikkaria Yhdysvaltain markkinoilla, ja on nyt suunnittelemassa omaa, yksimoottorista suihkukonetta, jonka pitäisi olla myynnissä parin vuoden sisällä.

Aikaisemmista VLJ yrittäjistä pisimmällä ovat amerikkalaiset Cessna ja Eclipse Aviation. Cessnan VLJ nimeltään Mustang saanee lentokelpoisuus todistuksensa lähiaikoina ja Eclipsen 500 VLJ on koelentojensa loppusuoralla. FAA:n ja Euroopan JAA:n lentokelpoisuustodistus sataneen vielä vuoden 2006 aikana.

Kaikki VLJ’t tullaan sertifioimaan yhden ohjaajan miehistölle, joten koneita voi hyvin lentää omistajapilotti, niin kuin useimpia nykyisiä kaksimoottorisia mäntiä mätkyttävillä ahdistusmoottoreilla varustettuja potkurikoneitakin.

Liikennelentoyhtiöt ovat nostaneet varoittavan sormensa pystyyn tällaisesta kehityksestä kahdesta syystä. Ensinnäkin VLJ’eillä lentävät yksityiset ja taksilentoyritykset ovat viemässä matkustajia aikataulunmukaisilta lennoilta – nehän pystyvät lentämään sinne mihin matkustajat haluavat mennä, eli pienemmille ja vähäliikenteisille lentokentille, jotka usein sijaitsevat lähellä kaupunkien keskustoja. Ja toisekseen siksi, että VLJ’t tulevat lentämään lähes samoilla nopeuksilla ja jopa suuremmilla lentokorkeuksilla kuin matkustajakoneet.

Suurin VLJ’tä lähitulevaisuudessa operoiva taksilentoyhtiö, floridalainen DayJet Corporation on tilannut 300 Eclipse 500 uutta palveluaan varten, jota yhtiö kutsuu nimeltä ”per-seat, on-demand” –jet service. Euroopassa on kirjoittajalla tiedossa ainakin yksi sveitsiläinen ja yksi belgialainen taksilentoyhtiö, jotka yrittävät saada Eclipsejä käyttöönsä niin pian kuin DayJetin tilauksilta niitä pystytään toimittamaan.

VLJ maksoi ensitilaajilleen ”vain” 1.4 miljoonaa dollaria, nykyinen hinta on lähellä 2 miljoonaa. Eurooppalaislähtöisen Diamond Aircraft Industrien D-Jet on hinnaltaan ”vain” 1.1 miljoonaa dollaria. Tosin D-Jet on varustettu vain yhdellä turbiinilla, joten sen osalta saattavat taksifirmat olla liian huolissaan yhden moottorin turvallisuuskysymyksistä ja D-Jet saattaakin jäädä yksityisten koneenomistajien lelukoneeksi.

Cessnan Mustangin hinta on 2.6 miljoonaa dollaria ja Piper kaavailee oman yksimoottiorisensa hinnaksi noin kolmea miljoonaa dollaria.

Olen kirjoittanut näistä suihkukonekaavailuista myös harvaan päivittyvään Daidalos Memento –blogiini toukokuussa otsikolla Very Light Jet: Disruptive techinology, jos jollakin Rakkaalla Lukijalla on tarvetta lukea asiasta englanninkielellä.

Ei kommentteja: