Ajatuksia lentämisestä ja lentomatkoista. Ilmailusta yleensä ja kaikesta sen ympärillä olevasta. Joskus ehkä linnuistakin.
11.12.06
Lentäviä tiikereitä ja muita salaisia operaatioita
Kuva: Aviation Safety Network Curtiss C-46D-20-CU
Tänään ja eilen lähes 60 vuotta sitten, itse asiassa vuonna 1949, amerikkalaisten salaisella lentoyhtiöllä, Civil Air Transport’illa, oli kovin huono päivä.
Ensinnäkin 9.12. heidän operoimansa Curtiss 46 ajoi mäkeen lähellä Lanzhou-nimistä paikkaa Kiinassa. Kaikki 38 koneessa ollutta kuolivat onnettomuudessa. Lanzhoussa sijaitsevat tehtaat ovat vuodesta 1959 alkaen tuottanut rikastettua uraania Kiinan atomipommeja varten.
Ja sitten 10.12. toinen Curtiss 46 joutui onnettomuuteen lähellä Hoikow’n lentokenttää myös Kiinassa Hainanin saarella. Mukana olleista 40 henkilöstä 17 sai surmansa.
Onnettomuuksista tulee heti kaikille Rakkaille Lukijoille tietysti mieleen CAT:n myöhempi versio Air America, joka toimi pitkään CIA:n salaisten lentojen fasadina.
CAT:n perustaja oli amerikkalainen USA:n ilmavoimien kenraali nimeltään Claire L. Chennault ja amerikkalainen lakimies ja diplomaatti nimeltään Whiting Willauer.
CAT:n edeltäjänä oli myös Claire Chennault’in perustama Aviation Volunteer Group (AVG), epämääräinen, hyvin tienaavista amerikkalaisista "vapaaehtoisista" palkkasotureista koostunut ilmavoimat, joka taisteli kiinalaisten apuna japanilaisia vastaan vuosia ennen amerikkalaisten liittymistä toiseen maailmansotaan.
AVG toimi Kiinan ilmavoimien osana lentäen taistelulentoja Japanilaisia vastaan. AVG suojasi menestyksellä kiinalaisten huoltotien, Burman tien, joka yhdistää Rangoonin Burmassa Kunming’iin Kiinassa. Tie oli jo II maailmansodan esivaiheiden aikana käytössä Kiinan sotaa tukeville sotilaskuljetuksille. AVG:n hävittäjälaivue lensi Curtiss P-40 ”Tomahawk” –koneilla ja tunnettiin myöhemmin nimellä Flying Tigers ja kiinaksi Fei Hu (hain hammas, koneensa hammaskoristuksen perusteella). AVG:n toiminnasta on tehty ainakin yksi elokuva (Flying Tigers, pääosassa John Wayne, vuodelta 1942).
AVG:n toiminta lopetettiin vuoden 1942 aikana pian sen jälkeen, kun USA oli aloittanut virallisen sotansa Japania vastaan näiden tuhottua yllätysiskulla 7. joulukuuta 1941 amerikkalaisten sataman ja sotaan valmistautuvan Tyynenmeren laivaston Pearl Habor'ssa.
Kuva: CAT:n aikataulun kansikuva vuodelta 1957
CAT perustettiin heti toisen maailmansodan jälkeen tukemaan kommunisteja vastaan taistelevia Kiinan kansallisen puolueen (Kuomintang, jota johti Chiang Kai-shek) joukkoja. Kuomintang hävisi sisällissodan Maon kommunistelle ja joutui vetäytymään Taiwanin saarelle vuonna 1949. CAT kuljetti tuhansia varakkaampia Kuomintangin kannattajia Formosaan, nykyiseltä nimeltään Taiwan, pois kommunistien jaloista ja palkkioksi siitä CAT:sta tehtiin Taiwanin ensimmäinen lentoyhtiö.
CIA omistama Pacific Corporation (alkuperäiseltä nimeltään Airdale Corporation) ”osti” CAT:n perustajiltaan 1950 ja suoritti samanaikaisesti sekä "oikeita" matkustajalentoja että omia salaisia operaatioitaan Kaakkois-Aasiassa (myös Korean sodassa) CAT:n valepuvussa vuoteen 1956 saakka, jolloin se organisoitiin uudelleen ja sai nimekseen Air America. Sen rinnalla toimi alusta lähtien muita salaisia operaattoreita, sellaisia kuin Intermountain Airlines (mm. Vietnamissa) ja Southern Air Transport.
Kuva: CIA:n käyttämä Fairchild C-123 kuljetuskone
Southern Air Transport tuli erityisen tunnetuksi , kun sen operoima Fairchild C-123 ammuttiin alas Nicaraguassa lokakuussa 1986. Koneesta pelastui laskuvarjolla CIA:n mies nimeltä Eugene Hasenfus, joka joutui vangiksi ja heitettiin nicaragualaiseen tyrmään. Tämä oli CIA:lle kovin kiusallista monessakin mielessä. Ensinnäkin poliitikot olivat määränneet CIA:n lopettamaan salaisen lentotoimintansa jo kymmenen vuotta aikaisemmin. Lisäksi poliitikot eivät tienneet, että amerikkalaisilla, erityisesti CIA:lla, oli sotilasoperaatioita Nicaraguassa, eivätkä edes sitä, miten operaatioiden rahoitus oli pystytty järjestämään ilman poliittista kontrollia.
Seurauksena oli Ronald Reaganin presidenttikautta korventanut skandaali, jota kutsuttiin nimellä Iran-Contra skandaali. Contrathan olivat sissejä, jotka sotivat maan vasemmistohallitusta vastaan amerikkalaisten tuella. Muistetaan ehkä tässä yhteydessä, että tällöin varapresidenttinä oli CIA:n entinen johtajana ja myöhempi presidentti George Bush vanhempi.
C-123 tuli tunnetuksi amerikkalaisille kiusallisella tavalla myös Vietnamin sodan jälkiselvittelyissä. Sodassa konetta (versiona UC-123-K) lennettiin myrkyttämässä Vietnamin metsiä ja sodan jälkeen tästäkin toiminnasta tuli skandaali, kun amerikkalaisten omat soturit alkoivat sairastella myrkkyjen vuoksi (Agent Orange).
Nykyajassa CAT:n ja Air Americanin jälkeläiset kuljettavat oranssipukuisia terroriepäiltyjä kidutettavaksi Puolaan ja muualle ns. vapaaseen maailmaan komeasta bisnessuihkukoneilla kuten Boeing 737:llä ja Gulfstream G-IV:llä.
Taustatietoja:
CIA (Central Intelligent Agency) perustettiin Harry S. Trumanin antamalla lailla vuonna 1947. Sen edeltäjinä olivat ensin presidentti Franklin. D. Rooseveltin vuonna 1942 perustama COI (Office of Coordinator of Information), joka nimettiin 1943 OSS:ksi (Office of Strategic Services). CIA: kanssa samanaikaisesti perustettiin vielä salaisemmat National Security Council ja Office of Policy Coordination.
Ja vielä loppuun, että tuolla ylempänä mainittu Nicaraguassa alasammuttu C-123 oli aikaisemmin huumeiden salakuljetuksesta kiinni jääneen CIA:n agentin nimeltä Barry Seal omaisuutta. Jos haluat, Rakas Lukija, karvasi nousevan pystyyn ja ihosi menevät kananlihalle, etkä pidä erityisemmin presidentti Bushista tai tämän perheestä, niin googlaa vaikka klikkaamalla tätä: Barry Seal.
Labels:
Air-America,
CIA,
Euroopan Unioni,
ilmailun historia,
sotilasilmailu
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti