16.5.07

Lisää sivutuulilentoja

Kuva: Daryl Chapman , ei liity videoon

Linkki vie saitille, jossa ihmetellään pilottien jääräpäisyyttä luonnonvoimien edessä.

Videolla on joukko toinen toistaan hurjempia sivutuulilaskuja. Sitä on syytä katsella vain, jos ei ole aikonut lentää matkustajana missään koneessa vähään aikaan.

Ohessa on kuva Malaysian Airlinesin Boeing 747:n laskusta kovassa sivutuulessa ilmeisesti Hong Kongin uudella lentokentälle (HKIA). Nelosmoottori raapaisee kiitotietä, mutta pysyy ripustimissaan. Boeing 747 on suunniteltu kestämään laskeutumisia jopa 45 asteen kulmassa lentosuuntaan nähden. Kuten kuvasta näkyy, sivutuulilaskut eivät oikein olisi muuten mahdollisia, koska tuulenpuoleista siipeä ei voi turvallisesti laskea isojen, siiven alla roikkuvien moottoreiden vuoksi, erityisesti ykkös- ja nelosmoottorit ovat tietysti vaaralle altiina. Oikaisupotkun teko juuri laskeutumishetkellä on sitten pilotin vastuulla, eikä se aina luonnistu edes kokeneelta kapteenilta, perämiehistä puhumattakaan.

Pilotin lentouran aikana ei kovin monia sivutuulilaskuja joudu tekemään, koska lentokenttien kiitoteiden suunnat on suunniteltuja niin, että pilotin työ olisi tässäkin mielessä niin helppoa kuin mahdollista. Monilla kentillä on myös poikkikiitotie käytössä ääritapauksia varten. Aikaisemmin poikkikiitoteitä oli lähes jokaisella kentällä, mutta kustannussyistä näitä ei enää juurikaan rakenneta.

Ei kommentteja: