2.10.06

US ilmatankkeri ja TU-154 yhteen Kirgisiassa


Kuva Altyn Air: Tupolev Tu-154M

Terrorismin vastaisen koalition ilmatankkauskone Boeing KC-135 Stratotanker ja kirgisialaisen Altyn Air’n Tupolev TU-154 törmäsivät toisiinsa 26.9.2006 kiitotiellä 08 Bishkek’in kansainvälisellä lentokentällä, Manas International, Kirgisiassa. Kukaan ei kuollut tai loukkaantunut onnettomuudessa.

KC-135 -tankkeri, joka oli palaamassa ilmatankkauslennolta, ei ehtinyt pois kiitotieltä laskeutumisen jälkeen, kun lentoonlähdössä olleen TU-154:n siipi osui tankkeriin. Tupolevin siiven kärjestä irtosi kahden ja puolen metrin mittainen pätkä, mutta kone pystyi jatkamaan lentoonlähtöä, kiersi kentän ja laskeutui takaisin. KC-135 syttyi tuleen ja tuhoutui täysin.


Kuva U.S. Air Force Master Sgt. Dave Nolan: Boeing KC-135 Stratotanker voi kuljettaa jopa 37,350 kilogrammaa polttoainetta.

Sekä tankkerin kolmen hengen miehistö että Tupolevin yhteensä 61 miehistöä ja matkustajaa selvisivät tapauksesta hengissä.

Altyn Air on perustettu vuonna 2001 ja WEB saittinsa mukaan operoi koneitaan ”kansainvälisten standardien mukaisesti”. Se kertoo myös olevansa Kirgisian hallituksen virallinen lentoyhtiö ja ilmoittaa tämän olevan ” a true honor for us”. Yhtiöllä ei ole aikaisempia onnettomuuksia.

Altyn Air operoi venäläisiä Tupolev TU-154 ja TU-134 suihkareita sekä tšekkiläistä 19-paikkaista Let L-410UVP potkuriturbiinikonetta.

USA:lla ja ja Kirgisian hallituksella on sopimus Manas’en kentän käyttämisestä USA:n ja tämän liittolaisten (tässä tapauksessa yllättävästi myös Ranskan) sotakoneiden lentoihin osana kansainvälistä terrorismin vastaista toimintaa. Lennot Manas’esta suuntautuvat lähinnä Afganistaniin Tadzhikistanin ilmatilan kautta.

KC-135 kuului Manas’ista toimivan 376th Air Expeditionary Wing’in (AEW) kalustoon. 376th AEW’n kotikenttä on Fairchild Air Force Base, Washingtonin osavaltiossa USA:ssa ja lennosto on ottanut osaa operaatioon toivorikkaalta nimeltään Enduring Freedom Afganistanissa joulukuusta 2001 lähtien. AEW:lla on käytössään myös Boeing C-17 Globemaster –kuljetuskoneita. Lennoston tehtävänä on kuljettaa henkilöitä ja tavaraa Afganistaniin ja tankata Manas’esta käsin Afganistanissa operoivia F-15 ja F-16 -hävittäjäkoneita, joita lienee yhteensä noin 20. Ranskan ilmavoimat ovat myös toimineet Manas’esta Mirage 2000-koneilla. Amerikkalaisilla on tukikohdassa yli tuhat sotilashenkilöä.

Kirgisian hallitus yrittää parhaillaan neuvotella uutta sopimusta USA:n kanssa kentän käytöstä. Maan parlamentti on vaatinut hallitukselta suurempaa avoimuutta amerikkalaisten lentoja koskevassa tiedottamisessa ja vähentämään lentokentän ympäristöhaittoja. Amerikkalaisilta vaaditaan myös lisää rahaa ja tavara-avustuksia korvauksena lentokentän käytöstä. Amerikkalaisten tietojen mukaan USA on mm. toimittanut lääkkeitä ja sairaalalaitteita Kirgisiaan 15 miljoonan dollarin edestä osana yhteistoimintasopimusta.

Manas’en lentokenttä, joka oli ennen amerikkalaisten tuloa käyttämättä Kirgisian itsenäistymisestä lähtien (neukkuvaltion hajottua vuonna 1991) . Manas on nyt kansainvälinen siviililentokenttä ja osa USA:n uutta tukikohtastrategiaa, jolla vanhoja eurooppalaisia tukikohtia suljetaan ja uusia, pienempiä avataan ympäri maailmaa lähelle alueita, joilla amerikkalaiset joukot joko sotivat nyt tai jotka saattavat tulevissa sodissa olla käyttökelpoisia. Näitä pieniä tukikohtia kutsutaan amerikkalaisessa sotilasslangissa nimeltä ”lily pad” (liljaistutus).


Ei kommentteja: