26.9.06

Mil Mi-17 onnettomuus Nepalissa

Kuva Shree Airlines: Mil Mi-17 lastattavana Himalajan rinteillä

Mil Mi-17 helikopterionnettomuus Nepalissa tapahtui noin 3,500 metrin korkeudessa Himalajan rinteillä. Kaikki koneessa olleet miehistö ja matkustajat yhteensä 24 henkilöä saivat surmansa. Koneessa oli mukana myös suomalainen diplomaatti. Onnettomuuskone oli vuokrattu luonnonsuojelujärjestö World Wide Fund’in käyttöön nepalilaiselta Shree Airlines’ilta.

Mi-17 on vuonna 1947 perustetun Mihail Mil’in lentokonetehtaan suunnittelema jokapaikan helikopteri, joka kuuluu Mi-8-helikopteriperheeseen. Mi-8-helikoptereita ja niiden jatkokehitelmiä (Mi-14 ja Mi-17) on maailmalla rakennettu yhteensä yli 30,000. Mi-17 on lentänyt vuodesta 1981 alkaen sekä siviili- että sotilaskäytössä. Koneen lakikorkeus on 4,500 m. ja suurin leijuntakorkeus 800 m. Siviiliversioissa on yleensä 30 istumapaikkaa, VIP-versioissa yleensä 12. Mi-8’n korvaajaksi suunniteltu EUROMIL Mi-38 helikopteri lensi ensimmäisen kerran vuonna 2003.

Shree Airlines’in koneet on rakennettu Aasiassa.

Voidaan perustellusti väittää, että Siperian öljykenttien hyödyntäminen olisi ollut paljon vaikeampaa, tai jopa mahdotonta, ilman Mi-8’aa. Kone on erittäin luotettava ja helposti huollettava alkeellisissa olosuhteissa ja sillä voidaan lentää IFR-lentoja jopa jäätävissä olosuhteissa. Mi-8 on yleisin helikopterityyppi kolmannen maailman ilmavoimilla ja sitä käytetään yleisesti myös siviililennoilla.

Suomessa Mi-8 –helikoptereita on ollut käytössä ilmavoimilla (edelleen neljä kopteria käytössä ehkä vuoden 2007 loppuun saakka) ja rajavartiolaitoksella. Rajavartiolaitoksen käytössä olleista neljästä ilmavoimilta lainatusta Mi-8’sta yksi (HS-12) tuhoutui huhtikuussa 1982 pakkolaskussa mereen. Yksi miehistön jäsen sai surmansa onnettomuudessa. Rajavartiolaitoksen koneet saivat pitkän kädenväännön jälkeen siviililentoluvan (ensimmäinen länsimaissa) ja rekisteröitiin tunnuksilla OH-HVA, OH-HVB ja OH-HVC kunnes palautettiin takaisin ilmavoimille, kun RVL:n käyttöön saatiin länsimailta koneet korvaava AS-332 Super Puma vuodesta 1988 alkaen.

Muuten ensimmäisten RVL'n Mi-8'aa lentävien pilottien joukossa oli pitkän linjan siviililentäjä Raimo Kunttu, joka oli aikaisemmin tullut tunnetuksi pelastettuaan Keihäsmatkojen perustajan, Kalevi Keihäsen, hengen lähellä Tamperetta sattuneessa vesikoneonnettomuudessa (Cessna 206). Pilottina toiminut Rami unohti kellukekoneen pyörätelineen ala-asentoon missattuaan sumun vuoksi lähestymisen Härmälässä ja laskussa veteen kone meni nokan kautta ympäri. Rami sukelsi Keihäsen pohjasta, johon tämä oli painunut koneen mukana. Mutta tämä oli, tietysti, jo aivan toinen juttu.

2 kommenttia:

a-kh kirjoitti...

Tämä on hyvä erityisalablogi, jota tulee seurattua, vaikkakaan ei minulla kommentoitua. Katsoin tarpeelliseksi sanoa tämän ja aion pysyä vastedeskin linjalla.

Hanhensulka kirjoitti...

Kiitos kommentista a-k.h ja tervetuloa takaisin.