3.9.06

BAe Nimrod'in onnettomuus Afganistanissa

Englantilainen, NATO:n joukkojen tukena lentänyt nelimoottorinen Nimrod MR2 tuhoutui lähellä Kandaharia eilen. Kaikki 14 koneessa ollutta sotilashenkilöä kuolivat onnettomuudessa.

Nimrod suuniteltiin maailman ensimmäisen suihkumatkustajakoneen, De Havilland Comet'in pohjalta, joka lensi ensilentonsa jo vuonna 1949 ja matkustajaliikenteessä jo 50-luvun alkupuolella, mutta lennot jouduttiin kesketyttämään muutamaksi vuodeksi kolmen konetta kohdanneen onnettomuuden vuoksi (Kolkata 1953, Elba ja Stomboli 1954). Onnettomuudet antoivat amerikkalaisille suihkukoneille Boeing B707 ja McDonnell Douglas DC-8 etumatkan, jota englantilaiset eivät enää kyenneet kuromaan umpeen uudelleen rakennetuilla Cometeilla, jotka palasivat matkustajaliikenteeseen vuonna 1958, mutta koneesta ei koskaan tullut kaupallista menestystä, vaikka lensikin matkustajia 1980 -luvulle saakka.

Hawker Sidley lentokonetehdas suunnitteli ja rakensi Cometin perusteella merivalvonta- ja vakoilukäyttöön tarkoitettu Nimrod'in, joka lentää Royal Air Forcen (RAF) väreissä ja jatkanee toimintaansa eri versioina (MR2, R1 ja uusin Nimrod 2000 MRA) ainakin vuoteen 2025 saakka. Afganistanissa tuhoutunut MR2-verisoita käytetään sekä merivalvontaan että tietoliinteen vakoiluun. Tuhoutunut kone oli vakoilutehtävissä (kuunteli Talibanin ja Al Qaiidan viestiliikennettä) NATO:n joukkojen tukena.

Nimrodin ensilento tehtiin 1967 ja viimeisin kone valmistui 1978. MRA versio tuotetaan tekemällä tarvittavat rakenteelliset ja laitemodifikaatiot jo nyt lentäviin koneisiin. Nimrod’eilla on Britanniassa kaksi tukikohtaa: RAF Waddington Lincolnshiressä Englannissa ja RAF Kinloss Skotlannissa, joka oli tuhoutuneen koneen kotipaikka. Nimrod'eita on yhteensä rakennettu 46, joista 32 on modifioitu MR2:ksi ja 18 tullaan modifioimaan uuden MRA-spesifikaation mukaisiksi (MRA-projektin piti valmistua vuonna 2006, toistaiseksi yhtään konetta ei ole palvelukäytössä ja projekti on myöhässä).

Nimrodissa on normaalisti 12 hengen miehistö. Se pystyy lentämään yhtäjaksoisesti jopa 12 tuntia ja tankkaamaan lisäpolttoainetta lennon aikana (kuvissa näkyy sitä varten ohjaamon yläpuolella pitkä tanko).

Englantilaistietojen mukaan tuhoutunutta Nimrod'ia ei ammuttu alas, se lensi Talibanin ilmatorjunnan ulottumattomissa, ja onnettomuus lieneekin tapahtunut teknisistä syistä. Nimrod'eille on tapahtunut viisi lento-oneettomuutta, ensimmäinen vuonna 1980. Onnettomuuksissa on kuollut kaikkiaan 23 henkilöä mukaanlukien eilinen onnettomuus.

Ei kommentteja: