Ajatuksia lentämisestä ja lentomatkoista. Ilmailusta yleensä ja kaikesta sen ympärillä olevasta. Joskus ehkä linnuistakin.
29.8.06
Väärälle kiitotielle, väärään aikaan
Kuva handleypage.com: Handley Page Hermes
Toissapäiväinen Comair –lentoyhtiön onettomuus (edellinen lastu) sai ajatukset harhailemaan kiitotiellä sattuneisiin onnettomuuksiin ja läheltä-piti -tapauksiin. Näitä kutsutaan yleensä nimellä Runway incursion (lyhenne RI, ja suomalaiset ilmailuviranomaiset ovat kääntäneet tämän lievästi humoristisen kryptisellä sanalla ”kiitotieturvallisuuspoikkeama”), josta on tullut uusi kirosana lentoturvallisuudesta vastaaville viranomaisille.
Asia ei tietysti ole uusi, väärään aikaan tai väärälle kiitotielle menoja on tapahtunut maailman sivu, ja usein tuhoisin seurauksin.
Ensimmäinen kirjattu RI –onnettomuus tapahtui syyskuussa 1957 englantilaisen Airwork Service’n (vähän kuin amerikkalaisten salaperäinen Air America) Handley Page HP.81 Hermes IVA:n ja Indian Airlines’in Dakotan, Douglas C-47A-25-DK, kesken Calcuttan (Kolkata) Dum Dum –lentokentän (ICAO:n VECC) kiitotiellä. Onnettomuudessa Hermes laskeutui väärälle radalle Dakotan niskaan ja neljä ihmistä menetti henkensä.
Eniten kuolonuhreja vaatinut lento-onnettomuus on edelleen Teneriffalla maaliskuussa 1977 tapahtunut kahden Boeing B747:n yhteentörmäys kiitotiellä sakean sumuisessa säässä. Onnettomuudessa kuoli 583 ihmistä.
Tämä onnettomuusketju sai alkunsa Las Palmasissa räjäytetystä pommista, jonka vuoksi sinne matkalla olleet koneet ohjattiin Teneriffalle, jonka parkkipaikat täyttyivät koneista ja rullausteitä täytyi käyttää seisontapaikkoina. Onnettomuuden toinen osapuoli, PanAm’in B747-121, joutui rullaamaan osan matkasta lähtöpaikalle käytössä olevan kiitotien kautta. Onnettomuuden tärkein syy oli KLM:n jumbon, tyyppiä B747-206B, lentoonlähtö ilman selvitystä (ohjaimissa KLM:n päälentäjä, joka ymmärsi lennonjohtajan odotusohjeen väärin), kun Pan Am’in kone oli vielä rullaamassa käytössä olevalla kiitotiellä. Lennonjohtajien sanottiin myös kiinnostuneena katselleen jalkapallo-ottelua lentoja johtaessaan, mutta tämän kaikki tornissa olleet kiistävät, vaikka televisio olikin auki ja oikealla kanavalla onnettomuuden sattuessa.
Viimeisin RI –onnettomuus Euroopassa tapahtui Milanon Linaten kentällä lokakuussa 2001. Onnettomuuden osapuolina olivat SAS:n MD-87 "Lage Viking" ja yksityinen Cessna 525A Citation-2, rekisteritunnus D-IEVX. Onnettomuuden syyksi todettiin Citationin rullaaminen sankassa sumussa eksymisen vuoksi ensin väärälle rullaustielle ja sitten käytössä olevalle kiitotielle. Onnettomuudessa kuoli 4 henkilöä Citationissa ja 106 MD-87:ssä. Onnettomuuteen osasyyllisiä löydettiin useita, mm. Linaten lentokentän päällikkö ja vuorossa ollut lennonjohtaja, jotka saivat useiden vuosien vankeusrangasituksen virheistään. Loppuraportti löytyy täältä (sisältää tietokoneanimaatioita).
Eurocontrol’in mukaan ilmoitettuja RI –tapauksia on Euroopan (ECAC:n, European Civil Aviation Conference) alueella kerran päivässä. Vakavaksi luokiteltuja tapahtuu noin kerran kahdessa viikossa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti