Ajatuksia lentämisestä ja lentomatkoista. Ilmailusta yleensä ja kaikesta sen ympärillä olevasta. Joskus ehkä linnuistakin.
28.8.06
Väärällä kiitotiellä
Kuva: KensAviation.com
Harvoin kai lento-onnettomuuden syyllä voi spekuloida yhtä helposti kuin Comair –lentoyhtiön eilisestä, Kentuckyn Lexington Blue Grass lentokentällä tapahtuneesta onnettomuudesta.
Kone oli rullannut kiitotielle 26 kiitotien 22 sijasta. 26 on vain 3400 jalkaa (1020 metriä) pitkä ja onnettomuuskone, Bombardier CRJ-100 vaatii (tyynellä kelillä) noin 5000 jalan (1500 metrin) kiitotien lentoonlähtöön. (Kiitotie 22 on 7000 jalkaa eli 2150 metriä pitkä.) Kentän kuva. Kone oli rullannut asematasolta lähtöpaikalle kentän itäpään rullausteiden kautta ja kääntynyt kiitotielle 26 yhtä risteystä liian aikaisin.
Bombadier CRJ:lle on vuodesta 1993 lähtien tapahtunut yhteensä kuusi onnettomuutta, joissa on menehtynyt 174 henkilöä. Tässä viimeisessä kuoli 49 henkilöä ja yksi (koneen perämies) pelastettiin palavasta koneesta. Ilmeisesti suurin osa matkustajista menehtyi tulipalon seurauksena.
Delta (Air Lines) Connection (Comair) –lentoyhtiölle on aikaisemmin sattunut yksi onnettomuus. Vuonna 1997 lähestymisen aikana Detroitin Metropolitan lentokentälle tuhoutui Embraer 120 –kone, onnettomuudessa kuoli 29 henkilöä. Detroitin onnettomuuden syynä oli lennonjohtajan lähestymislennon aikana antama nopeusrajoitus, 170 solmua, joka oli jäätävissä olosuhteissa koneen sakkausnopeutta pienempi nopeus. Pilotit tottelivat lennonjohtajan ohjetta ja kone sakkasi ja joutui syöksykierteeseen, josta ei ehtinyt oieta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti