Viranomaiset yrittävät päästä käsiksi kaikkiin matkustajatietoihin, joita säilytetään tiedostoissa nimeltä Passenger Name Record (PNR), jota käytetään mm. lentoyhtiöiden lipunvarausjärjestelmissä: Amadeus, Galileo ja Sabre. Samoin internetissä toimivia matkojen varaajia pyydetään lähettämään näiden tallentamat matkustajatiedot viranomaisten tietokonejärjestelmiin.
Nämä varausjärjestelmät tallentavat lentoreittitietojen lisäksi, mm. mukana kulkevien muiden matkustajien nimet (jos varaus tehtiin yhteisvarauksena), luottokorttitiedot, hotellitietoja, autonvuokraustietoja, yhteystietoja, ja tietoja lähimmästä omaisesta jne.
Amerikkalaisten viranomaisten tietokoneverkot pystyvät käsittelemään reaaliajassa tietoja, joita ongitaan suoraan lentoyhtiöiden tietokoneverkoista. Euroopan parlamentti määräsi tämän vuoden toukokuussa, että tietojen luvuttamisesta amerikkalaisille on saatava aikaan uusi, matkustajien tietoturvan paremmin takaava sopimus, joka on neuvoteltava syyskuun loppuun mennessä. Lisäksi Euroopan tuomioistuin on vaatinut tietojen välittämisen lopetettavaksi, ellei uutta sopimusta olla allekirjoitettu ennen määräajan loppumista. Amerikkalaisilla on nykyisin lupa säilyttää tiedot 3.5 vuodeksi. Tätä määräaikaa ei tietysti pystytä mitenkään valvomaan.
Eurooppalaisten viranomaisten on asennettava näiden tietojen reaaliaikaiseen käsittelemiseen tarvittavat tietokonejärjestelmät. Franco Frattini, Euroopan unionin liikennekomissaari, aikoo ehdottaa Euroopan hallituksille, että he sallisivat tietojen välittämisen Euroopan turvallisuusviranomaisille, jotta nämäkin voisivat nopeasti tarkistaa Euroopan unionin alueelle tai sen sisällä matkustavien tiedot ennen kuin nämä nousevat koneisiinsa.
Ihmisoikeusjärjestöt ovat vastustaneet tietojen laajamittaista välittämistä viranomaisille vedoten matkustajien tietoturvaan ja ihmisoikeuksiin yleisemminkin. Samalla kannalla on myös osa Euroopan parlamentin jäsenistä, erityisesti jotkut liberaalipoliitikot.
Tiettävästi yhtään terroristia ei ole saatu kiinni (toistaiseksi) näiden tietokantojen avulla. Mikä ei ole ihme, rikollisten on helppo ylläpitää väärennettyä identiteettiä ja vaihtaa sitä tarpeen mukaan. Sen sijaan amerikkalaiset (ja tulevaisuudessa eurooppalaiset) viranomaiset saavat tutkittavakseen kymmenien miljoonien ”tavallisten” Euroopan kansalaisten tietoja, joita voidaan käyttää moniin muihinkin tarkoituksiin kuin terrorismin vastaiseen toimintaan.
Tänään Suomen hallitus (roolissaan Euroopan presidenttimaana) usutti jäsenvaltioiden hallituksia nopeuttamaan terrorisminvastaisia toimiaan ja hyväksymään komission tekemän ehdotuksen lentoturvatoimien tehostamiseksi. Matkustajatietojen välittämisen lisäksi nämä pitävät sisällään myös internetin tehokkaamman vakoilun ja uusia määräyksiä nestemäisten räjähteiden käsittelyyn ja kuljetukseen.
Euroopan lentoyhtiöiden yhteiselin AEA sanoi viranomaisten suunnitelmista näin:
What passengers do not want is political actionism which does nothing to enhance the already high security levels.
Eli suomeksi jotenkin, että:
Lentomatkustajat eivät halua poliittisia eleitä, jotka eivät tee mitään jo muutenkin korkean turvallisuustason parantamiseksi.
Ryan Air’n, joka on toistaiseksi menettänyt 3 miljoonan euron verran tulojaan uusien turvatoimien aiheuttaman kaaoksen vuoksi, toimitusjohtaja Micheal O’Leary sanoi pari päivää sitten tähän tapaan:
If they allow these restrictions to stay in place, then the government will have handed the extremists an enormous PR victory.
Suomeksi kai, että:
Jos ne jättävät nämä (käsimatkatavaroita koskevat) rajoitukset voimaan, hallitukset ovat luovuttaneet suunnattoman PR-voiton ääriaineksille.
Vapaushan oi vähän niin kuin neisyys (ja kai poikuuskin vaikkakin vähemmässä määrin), siitä ei ole mitään haittaa ennen kuin sen on menettänyt. Ja sitten se onkin jo liian myöhäistä.
Lisälukemista:
EU to tighten aviation security after failed terrorist attack
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti