1.8.06

Überlingenin yhteentörmäyksen seurauksista

Kuva: Bashkirian Airlinesin aikataulu 2005-2006

Pitkästä aikaa muistan taas blogata tänne ilmailusaitillekin. Samalla korjailin hieman templatea.

Überlingenin yläpuolella tapahtuneesta Bashkirian Airlinesin Tupolev TU154:n ja DHL:n Boeing B757:n yhteentörmäyksestä on nyt kulunut hieman yli neljä vuotta. Törmäyksessä syylliseksi epäillyistä on tällä välillä tanskalainen lennonjohtaja puukotettu kuoliaaksi ja kuusi sveitsiläistä epäsuorasti syyllistä odottaa edelleen ”lopullista ratkaisua”.

Saksalainen oikeus on juuri tuominnut Saksan valtion korvausvelvolliseksi bashkirialaisille, jotka haastoivat saksalaiset oikeuteen koska korvauksesta ei päästy sopimukseen. Saksa tuomittiin korvausvelvolliseksi, vaikka lennonjohtopalvelusta onnettomuusilmatilassa vastasi sveitsiläinen lennonjohtoyhtiö Skyguide. Yhteentörmäyksessä kuoli 71 ihmistä, joista 54 oli lapsia.

Oikeudenkäynnin aikana todettiin yllättäen, että Saksalla ja Sveitsillä ei ole virallista, voimassaolevaa sopimusta Skyguiden palvelusta Saksan ilmatilassa, vaikka palvelua on annettu tällä järjestelyllä jo pari vuosikymmentä.

Oikeuden päätöksellä saattaa olla seurauksia myös Euroopan ilmatilauudistukselle. Euroopan Unioni on halunnut nykyisen noin 35 oman ilmatilansa aluelennonjohtojen määrän pienennettäväksi ehkä jopa viideksi super-aluelennonjohdoksi, joissa palvelun antajina olisivat kaupalliset lennonjohtoyhtiöt. Suuri osa nykyisistä lennonjohtopalvelijoista on jo yhtiöity (mm. Suomen ilmailulaitos nykyisin Finavia), vaikka monissa tapauksissa (kuten Suomessa) yhtiön pää- (ja ainoa) omistaja on valtio. Joissakin tapauksissa, esimerkiksi Englannissa, yhtiöittäminen on mennyt niin pitkälle, että koko palvelun anto on myyty kaupallisille yrityksille. Englannissa NATS:n (National Air Traffic Services) omistaa muutaman suuren lentoyhtiön, mm. British Airways, muodostama liikeyritys.

Valtiot saattavat tulevaisuudessa entistä enemmän vastustaa ylikansallisia lennonjohtoyhtiöitä tämän päätöksen seurauksena. Toisaalta päätös selkeyttää historiallisesti sekavaksi muodostuneita järjestelyjä ja ilmeisesti monissa tällaisissa tapauksissa tullaan palvelunanto joko organisoimaan uudelleen tai ainakin sopimukset neuvotellaan uudella pohjalla.

Pohjoismaista lennonjohtokeskusta (NUAC) on kaavailtu jo usean vuoden ajan, mutta asiasta ei norjalaisten ja suomalaisten, erityisesti edesmenneen pääjohtajan Mikko Talvitien alaisuudessa, jääräpäisestä vastustuksesta johtuen ole päästy juurikaan eteenpäin. Ruotsalaiset ja tanskalaiset ovat kuitenkin perustamassa uutta ylälennonjohtokeskusta Malmön kentälle, mikä saattaisi olla tarvittava edistysaskel koko asian viemiseksi eteenpäin.

Suomessahan on tunnetusti, vaikka se on tietysti vaikea uskoa, kaksi aluelennonjohtoa, toinen Tampereella ja toinen Rovaniemellä lähinnä joulupukin porolentojen johtamista varten.

5 kommenttia:

Tommi kirjoitti...

Terve vaan, pitkästä aikaa! Mukavat ja aktiiviset sivut edelleenkin, parista linkkiä aattelin inforoida, kun eivät näy olevan hengissä, eli pilviprinsessa lienee vaihtanut pilveä ja räskälän urlista voinee poistaa index-hännän :)

Daidalos kirjoitti...

Kiitos Tommi, tehdään tarvittavat muutokset, kun kirjoitan seuraavan postauksen, eli tulevana maanantaina.

Jarmo Ollikainen kirjoitti...

Haastan Daidaloksen ja Tommin esittelemään ilmailubloginsa Flight Forumilla keskustelusäikeessä "Suomalaisia ilmailublogeja", osoite: http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,56481.0.html

:-)

t: Jarmo

Daidalos kirjoitti...

Kiitos haasteesta, Jarmo. Minun ongelmani Flight Forumin suhteen on se, että siellä vaaditaan henkilöllisyyden paljastamista. Pidän kiinni blogimaailman mahdollistavasta tuntemattomuudesta enkä näin ollen voi kirjoittautua Flight Forumin jäseneksi.

Kuitenkin huomaan, että olet mainostanut blogiani Forumilla, josta olen erityisen kiitollinen, tätä blogia on vaivannut lukijoiden puute ja huomaan, että mainoksesi jälkeen olen saanut koko joukon uusia lukijoita, joista jotkut ehkä vierailevat täällä toistekin. Lupaan puolestani uudella innolla päivityksiä entistä useammin.

Toivon tietysti myös vastaväitteitä, koommentteja ja debattia niin paljon kuin lukijan sielu sietää. Tällä blogilla ei sensuroida muita kuin spämmäreitä.

Jarmo Ollikainen kirjoitti...

Ymmärrän hyvin kantasi ja kunnioitan yksityisyyttäsi. Mukavaa, että kirjoituksellani Flight Forumilla on ollut positiivinen vaikutus.

Itsekin bloggaajana olen huomannut, että kävijöiden määrä ja kommentit kannustavat päivittämään blogia. Välillä toki väkisinkin tulee taukoa kirjoituksiin.