20.6.06

Halpalentoyhtiöiden – Low Cost Airlines – markkinaosuus kasvaa edelleen

Halpalentoyhtiöiden markkinaosuus kasvaa edelleen koko maailmassa – ja erityisesti Euroopassa, jossa sellaisiksi luokiteltujen lentoyhtiöiden määrä on nyt 50. Tosin lukuun sisältyvät sellaiset kyseenalaiset ”halpalentoyhtiöt” kuin British Airways ja BMI (entinen British Midlands), jotka tarjoavat tavallisilla lennoillaan osan paikoista ylettömän halpaan hintaan.

Koko Euroopassa halpalentoyhtiöiden markkinaosuus on nyt 16.3 %. Suurin markkinaosuus on Englannissa (32 %). Suomessa halpalentoyhtiöiden osuus kasvaa nopeinta tahtia (5 % vuodessa), koko Euroopan lentoyhtiöiden kasvuprosentti on 2. ”Suomalaiset” halpalentoyhtiöt (Flying Finn-yhtiön konkurssin jälkeen) ovat (SAS:n) Blue1 ja (Finnairin Ruotsista toimiva) FlyNordic.

Halpalentoyhtiöt (joita kutsutaan englanniksi nimillä Low Cost Airline, No-Frills Airline tai Discount Airline) aloittivat ensin toimintansa USA:ssa jo hamassa lentämishistorian hämärässä (ensimmäisenä Pacific Southwest Airlines jo toimintansa alussa 40-luvulla ja Southwest Airlines 1971).

Euroopassa toimintakykyiset halpalentoyhtiöt tulivat markkinoille 90-luvun alussa. Ensimmäinen yrittäjä – ja edelleen ehkä tunnetuin – on irlantilainen Ryan Air, joka Euroopan suurimpana on todellinen piikki tavallisten lentoyhtiöiden ”lihassa”. Aikaisemmin tosin Euroopassakin oli kokeiltu halpalentokonseptia. Freddie Laker (joka tuli tunnetuksi jo neukkujen Berliinin saarron aikaan, jolloin kaupunki pidettiin hengissä vuoden verran kahden kapean lentoväylän ja sodanaikaisten ja siviilikäyttöön modifioitujen Handley Page Halifax -ylijäämäpommikoneiden avulla, Laker’n silloinen lentoyhtiö Bond Air Services oli tärkein saarronmurtaja) perusti 70-luvun alussa Laker Airways halpalentoyhtiön, joka meni konkurssiin 1982.

Ostin itse hiljattain lentoliput Suomeen. Hintavertailun jälkeen ratkaisuksi jäi lippu SAS:n lennolla Bryssel-Köpenhamina-Helsinki, hinta 160 € per lippu. Finnairin suora lento oli ”halvimmillaan” 730 €. Vaikka tietysti voisi suomalaisia sinivalkoisia siipiä kannattaa, tuollainen hintaero kytkee nopeasti pois kaikki isänmaalliset sinisilmäunelmat. Joten: SAS here we come.

Lontoon Stansted’in lentoasema Englannissa on vilkkain halpalentoasema, seuraavina Lontoon Gatwick, Dublin, Lontoon Luton ja Köln/Bonnin lentoasema Saksassa.

Ei kommentteja: