9.2.06

Ultimate flight Intiassa

Steve Fossett on ehtinyt nyt, 1400 UTC, Intiaan saakka. Tänä aamuna kahdeksan maissa hän lensi Egyptin ilmatilasta Wajh'in VORTAC:n yli Saudi Ilmatilaan, sieltä Riyadhin yli Omanin sarven yli ja Intian valtamerta Intian mantereelle.

Daidalokselle Arabian niemimaan kartta ja erityisesti ilmailuorganisaatio on omakohtaisesti tuttua. Tosin reittiä, jota pitkin Fossett pyyhki Arabiassa, ei vielä silloin hamassa muinaisuudessa ollut vielä olemassa.

Tällä hetkellä Fossett on parikymmentä NM pohjoiseen kravunkääntöpiiristä, lentosuunnalla 93 astetta, nopeus 292 KT ja korkeus 47,297 FT.

Fossettilla on myös ongelma, jota koneen suunnitelleen Scaled Composites-yhtiön tiimi yrittää ratkaista. Alkunousun aikana koneesta hävisi polttoainetta vuodon seurauksena. Kaikenkaikkiaan bensaa meni Atlantin aaltoihin noin 340 kg. Ongelmiahan on ollut lähes kaikilla maailmanympärilennoilla, näillähän kolistellaan lentokoneen suorituskyvyn, 'envelope'n, reunoja.

Ilmeisesti laskutikkumiehet yrittävät parhaillaan ratkaista pystyttäisiinkö hävinnyt polttoaine kompensoimaan muuttamalla nopeutta, korkeutta tai lentoreittiä, ehkä jopa määränpäätä, joka voisi olla lähempänä lennon nykyistä leveyspiiriä, näin ehkä jet streameja voitaisiin käyttää jotenkin hyväksi.

Mission Control'in saitilla on myös avaruussäteilymittarin antamia tietoja, joista jotkut saattavat olla jopa ammatillisesti kiinnostuneita. Mielenkiintoista on se, kuinka suuri ero alkumatkan, jolloin vielä lenneltiin pohjoisempana, ja nykyisen säteilykuorman välillä on. Sehän taitaa olla lähes puolet pienempi.

Ja lento senkun jatkuu, toivottavasti lupa Kiinan ylitykseen on kunnossa, muuten tulee loppumatkalla todellisia vaikeuksia.

Ei kommentteja: