Ajatuksia lentämisestä ja lentomatkoista. Ilmailusta yleensä ja kaikesta sen ympärillä olevasta. Joskus ehkä linnuistakin.
10.2.06
Globalflyer suuntaa Kiinasta kohti Japania
Lähes viiden tunnin läpilennon jälkeen nyt 2210 UTC Ultimate Flight on lähestymässä Shanghaita, jonka ylityksen jälkeen matka jatkuu Japanin pääsaarten yli (Japanin rannikolla arviolta 1130 UTC) kohti USA:n länsirannikkoa.
Lentosuunta tällä hetkellä 122 astetta, nopeus 342 KT (hyvissä länsituulissa) ja korkeus 45,556 (Globalflyer näyttää olevan nousussa taas). Intian ylityksen aikana lentokorkeus oli suurimmillaan, lähes 37,000 jalkaa.
Steve Fossett pitää itsensä lentokunnossa (tietysti autopilotti varsinaisesti ajaa konetta) ottamatta silloin tällöin power nap'ejä. Itsekin olen ajanut autolla Tukholmasta suoraan Brysseliin samalla menetelmällä. Tosin en suosittele, autolla ajaminen on vähän vaarallisempaa kuin lentäminen, mutta pakon edessä sitä tulee tehtyä mitään vaan.
Steve kiersi Himalajan vuoriston eteläpuolelta, kääntyi kohti Kiinaa vasta Bangladeshin ja Myanmarin (Burma) ylityksen jälkeen, eikä näin mennyt laisinkaan Vietnamin ilmatilaan.
Tätä kirjoittaessa aikaa on mennyt niin, että Globalflyer lähestyy juuri Shanghaita, on siellä ehkä 4-5 minuutin kuluttua ja menee seuraavan valtameren, Tyynen, yläpuolelle ja kääntää nokan vasemmalle kohti Japania.
Samalla lento kohtaa uuden nousevan auringon, aurinko nousee nimittäin Kiinan rannikolla juuri nyt (kello onkin jo 2250 UTC). Päivänvalon siirtymistä voi hyvin seurata vaikkapa NASA International Space Station'in trackin saitilta, täältä (linkki on myös tuossa oikeassa sivupaneelissa). Samalla voi seurata missä päin ISS on tällä hetkellä (Afrikan yläpuolella itseasiassa).
Muuten, pilotin tuolin voi kääntää kokonaan pois paikaltaan niin, että sielä voi ottaa vaikka vähän parematkin unet, tosin sellaisia ei ole suunnitelmissa. Ohjaamon sivuseinässä on samantapaiset ikkunat kuin matkustajakoneissa, joten lennon aikana voi jonkin verran seurata näköaloja. Eteenpäin näkyy vain pleksikuvusta johon pilotin pää mahtuu lentoonlähtöä ja laskeutumista varten. Tällöin tuolilla on myös tyyny, jonka avulla eteenpäin katsominen onnistuu.
Scaled Composites'in laskutikut ovat päätelleet, että polttoainetta on perillä, Kentin kansainväliselle lentokentälle , vielä jäljellä kolmisen sataa kiloa, joten lennon pitäisi onnistua, tosin mitään muita takaiskuja ei saa tulla. Tyynenmeren tuulet ovat kovia myötäisiä, mutta Atlantilla tuulet ovat ennusteiden mukaan hiljaisempia.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti