20.11.05

Kilpailu Atlantin ylilennoista vapautuu ja kiristyy, ehkä,

Jos perjantaina (18.11.2005) julkistettu ja USA:n ulkoministeriön johdolla neuvoteltu – ja vuosikausia tekeillä ollut – ”Open Sky”-sopimusehdotus USA:n ja Euroopan välisistä lennoista hyväksytään molemmin puolin (Reuters). Amerikkalaiset ja eurooppalaiset liikenneministerit kokoontuvat joulukuussa keskustelemaan sopimusehdotuksesta ja EU:n liikennekomissaarin, ranskalaisen Jacques Barrot'in, tavoitteena on saattaa sopimus voimaan vuoden 2006 kevääseen mennessä.

Sopimus sallisi kaikkien EU:n alueen ja USA:n lentoyhtiöiden lennot minkä tahansa Euroopan ja Yhdysvaltojen lentoasemien välillä. Sopimus antaisi myös oikeudet lentää näiltä kentiltä kolmansiin maihin. Esimerkiksi lento New Yorkista Helsinkiin olisi minkä tahansa amerikkalaisen tai eurooppalaisen lentoyhtiön lennettävissä ja sitä voitaisiin jatkaa Moskovaan niin, että lennolle voitaisiin ottaa myös Helsinki-Moskova-välin matkustajia.

Suurin vaikutus Euroopan puolella olisi Lontoon Heathrow’n kentällä (kuvassa Heathrow'n uusi lennonjohtotorni), joka on vilkkain kansainvälinen lentoasema maailmassa. Nykyisellään Heatrow’n laskeutumisluvista on jatkuva kiista lentoyhtiöiden välillä ja englantilainen British Airways on aina hallinnut suurinta osaa halutuimpien tuntien (aamu ja iltapäivä) laskeutumisluvista. Myös muilla Euroopan ja USA:n kentillä laskeutumisluvat vapautettaisiin kilpailulle.

Sopimus poistaisi myös rajoituksia lentoyhtiöiden omistuksessa. Nykyisellään eurooppalaiset eivät voi omistaa määräämisvaltaa amerikkalaisissa yhtiöissä. Uuden sopimuksen mukaan tällaista rajoitusta ei enää olisi.

Daidalos ei näe tälle ”sopimukselle” ruusuista tulevaisuutta, vaikka se ei tarvitsekaan poliittista hyväksymistä maiden parlamenteissa. USA:ssa on jo noussut poru sopimuksesta, erityisesti juuri nyt, kun lähes kaikki suuret amerikkalaiset lentoyhtiöt ovat joko konkurssitilassa tai lähellä sitä. Amerikkalainen Continental Airlines onkin jo sanonut sopimusehdotuksesta mm. näin:

"a blatant attempt to circumvent the law that DOT has been unable to convince Congress to change."

Ei kommentteja: