Sopimus sallisi kaikkien EU:n alueen ja USA:n lentoyhtiöiden lennot minkä tahansa Euroopan ja Yhdysvaltojen lentoasemien välillä. Sopimus antaisi myös oikeudet lentää näiltä kentiltä kolmansiin maihin. Esimerkiksi lento New Yorkista Helsinkiin olisi minkä tahansa amerikkalaisen tai eurooppalaisen lentoyhtiön lennettävissä ja sitä voitaisiin jatkaa Moskovaan niin, että lennolle voitaisiin ottaa myös Helsinki-Moskova-välin matkustajia.

Sopimus poistaisi myös rajoituksia lentoyhtiöiden omistuksessa. Nykyisellään eurooppalaiset eivät voi omistaa määräämisvaltaa amerikkalaisissa yhtiöissä. Uuden sopimuksen mukaan tällaista rajoitusta ei enää olisi.
Daidalos ei näe tälle ”sopimukselle” ruusuista tulevaisuutta, vaikka se ei tarvitsekaan poliittista hyväksymistä maiden parlamenteissa. USA:ssa on jo noussut poru sopimuksesta, erityisesti juuri nyt, kun lähes kaikki suuret amerikkalaiset lentoyhtiöt ovat joko konkurssitilassa tai lähellä sitä. Amerikkalainen Continental Airlines onkin jo sanonut sopimusehdotuksesta mm. näin:
"a blatant attempt to circumvent the law that DOT has been unable to convince Congress to change."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti