19.11.05

Boeing 747:n historia jatkuu tulevaisuuteen

Viime maanantaina (14.11.2005) julkistetulla päätöksellä aloittaa B747-8-koneiden tuotanto. 8-sarja tulee olemaan nelisen metriä ”vanhoja” 400-sarjan koneita pidempi ja sitä myydään sekä rahti- että 446-paikkaisena matkustajaversiona. Eli sisään mahtuu 34 lisäpenkkiä 400-sarjaan verrattuna.

Koneelle on jo 18 varmaa rahtiversion tilausta; Cargolux on tilannut kymmenen ja Nippon Cargo Airlines (NCA) kahdeksan. NCA saa ensimmäisen koneen vuoden 2009 lopussa.

B747-8 tulee käyttämään B787 Dreamliner-koneen teknologioita ja on hiljaisempi, muutenkin ympäristöystävällisempi ja edullisempi käyttää kuin 400-sarjalaiset. Kone on suunniteltu enintään noin 14,400 km:n (8000 NM) reittiväleille.

Uusi Boeing kilpailee Airbusin A380-tyypin kanssa samoista markkinoista (tosin 380:llä on pitempi toimintamatka ja enemmän matkustajapaikkoja eli enimmillään 550). B747-8:n etuna on, että se mahtuu ilman muutoksia operoimaan kaikilla maailman 210 lentokentästä, joilla B747-400-koneet toimivat nykyisin. Tämä ehkä antaa Boeingille riittävästi kaupallista etua hakkaamaan Airbusin superjumbojen sarjassa pitkällä aikavälillä. A380 vaatii kalliita muutoksia mm. rullausalueilla ja matkustajaporteilla niillä lentokenttillä, joilla se tulee toimimaan. Muutokset tullaan tietysti nyhtämään pääosin A380:n matkustajilta (Euroopassa myös ehkä veronmaksajilta), eli se saattaa olla (ainakin joillekin potentiaalisille ostajille) B747-8:aan verrattuna vähemmän houkutteleva vaihtoehto.

Tosin Airbus ilmoitti eilen (18.11.2005), että A380 on läpäissyt sopivuustestit Euroopassa Frankfurtissa, Australiassa Brisbanessa, Sydneyssä ja Melbournessa sekä Singaporen ja Malaysian Kuala Lumpur'in lentokentillä. Kaikilla kentillä on A380:n tarvitsemia muutostöitä jo suoritettu. Useimmilla kentillä tulee alkuvaiheessa olemaan vain vähän sellaisia matkustajaportteja, joilla A380 pystyy operoimaan.

A380 tilauksia on jo noin 160 (suurimpana Emirates Airlinesin 43 konetta, mitä hemmettiä ne tekevät tällaisella määrällä???). Joten toistaiseksi Airbus on voittamassa aikaisemman tuotantopäätöksensä vuoksi. Aika näyttää kumman jättiläisyhtiön strategia on paremmin kallistuvan öljyn ja lisääntyvien turvallisuusriskien maailmaan sopiva.

B747-100:n ensilento oli 9.2.1969. Ensimmäinen operaattori, Pan American, aloitti matkustajalennot 21.1.1970. Päätös aloittaa B747-8-sarjan tuotanto venyttää koneen käyttöajan ainakin vuoden 2030 paikkeille, ehkä pidemmällekin.

Alla vielä kuva Boeing 747-400-koneen ohjaamosta. (Pictures are from the official Boeing WEB- site)

Ei kommentteja: