
Tunnetuimpia MANPAD’ejä ovat venäläiset Strela (SA 14) ja hieman parempi Igla (SA 16 ja SA 18), joita saa helposti ostettua mm. Venäjältä. Amerikkalaislähteiden mukaan näitä laitteita on kateissa ehkä satoja tai tuhansia, Neuvostoliiton hajoamisen seurauksena. Kaupan on myös amerikkalaisia Stinger-ohjuksia. Nämä kaikki toimivat tyypillisesti vähän yli kolmen kilometrin korkeuteen ja enintään viiden kilometrin etäisyydellä olevia maaleja vastaan. Näitä ohjuksia valmistetaan nykyisin parissakymmenessä maassa, mukaanlukien Ruotsissa.
Mutta Empire strikes back, lentoyhtiöt ja lentoturvallisuusviranomaiset ovat alkaneet tutkia mahdollisuuksia asentaa halpoja vastalaitteita olkapääohjuksille (C-MANPAD). Amerikassa on BAE Systems’ille ja Northrop Grumman’ille annettu 45 miljoonan dollarin arvoiset sopimukset kevyen ja idioottivarman mutta halvan vastalaitteen kehittämiseksi matkustajalentokoneita varten.
Kuvassa sotilaskäyttöön tarkoitettu NEMESIS C-MANDPAD

Järjestelmä tulee toimimaan automaattisesti 4500 metrin alapuolella lennettäessa ja perustuu ohjuksen nopeaan havaitsemiseen ja seurantaan infrapunasäteilyn avulla ja harhauttamiseen laserteknologialla. Koneen ulkopuolelle asennetaan vajaan kahdenkymmenen senttimetrin korkuinen uloke antenniksi ja tarvittava parisataa kiloa painava elektroniikka on koneen paineistetuissa sisätiloissa.
Lentoyhtiöt voivat aloittaa laitteiden asennukset vuoden 2006 loppupuolella, sen jälkeen kun USA:n ilmailuviranomainen, FAA, on sertifioinut ne liikennekoneita varten.
Järjestelmä lisää lentolipun hintaa välillä Los Angeles-New York yhden dollarin verran.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti