
Matkustajat lastattiin busseihin Loganissa ja vietiin New Yorkiin. Onneksi itse sain paikan Deltan lennolle Bostonista Montrealiin, johon olin matkalla (ICAO:n SICASP-kokoukseen, joka tuolloin oli aloittanut keskustelun TCAS*-järjestelmän specifikaatioista), ja näin itse asiassa koko lentoaikani Jeddah’sta Montrealiin lyheni tunnin verran. Näinkin voi käydä hyvin pitkillä matkoilla.

Operatiiviset LR’t pystyvät lennättämään 301 matkustajaa 17,445 km:n (9,420 NM) matkan.
Boeingin 777 Programin päällikkö, Lars Andersen sanoi lennon jälkeen:
"This record-setting distance flight exemplifies the pioneering aviation spirit that has made Boeing a leader in the aerospace industry."
Lausunto on tietysti vähän jälkijättöinen, koska Airbus on ohittanut Boeingin maailman suurimpana lentokoneiden valmistajana.
Ensimmäinen 777-200LR tullaan toimittamaan Pakistan Airlines’ille joskus vuoden 2006 alussa. Kaikkiaan 43 lentoyhtiötä on on ostanut tai tilannut 777-”perheen” koneita yhteensä yli 700 yksikköä.
* TCAS "Traffic Alert and Collision Avoidance System"
** NM tarkoittaa merimaileja, ”nautical mile” (1 merimaili 1852 m)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti