Global Flyer on Euroopassa.
Irlannin rannikolle saavuttiin hieman jälkeen 1500 UTC ja lento suuntautui Luimneach'in kaupungin yli. Kaikki tietysti tietävät, että Luimneach on Limerick ja sen kainsainvälisenä kenttänä on Shannonin kenttä. Shannon oli Irlannin suurin kenttä vielä joku aikaa sitten, nykyisin Dublin on suurin ja vilkkain.
Shannonissa sijaitsee Irlannin ainoa aluelennonjohto, joka johtaa sekä Irlannin oman ilmatilan lentoja että hieman Atlantin valtameren yli suunnattuja lentoja. Nämä ylilennot ovat tietysti enemmistönä Irlannissa. Varsinainen ocaeanic control tapahtuu kuitenkin Shanwick'in Oceanic Control Centre'stä, joka sijaitsee Prestwickissä, Skotlannissa. Shanwick sana tarkoittaa Shannonia ja Preswickiä, aikanaan kaksi Oceanic lennonjohtoa yhdistettiin ja sijoitettiin Skotlantiin.
Kuva: Shannon ACC, Irish Aviation Authority
Shannonin kenttä on aikanaan uusittu palvelemaan pitkänmatkan liikennettä. Monien matkustajakoneiden, ja muidenkin, täytyi tehdä välilasku syystä tai toisesta. Boeing 707 ja DC-8 vähensivät tällaista käyttöä, ja nykyisin se on loppunut lähes kokonaan, ainoastaan joidenkin yleisilmailukoneiden ja tiettyjen sotilaslentojen täytyy käyttää Shannonia tähän tarkoitukseen.
Maailmassa on muitakin kenttiä, joilla on sama tehtävä. Tunnetuin on tietysti Singapore, jossa toistaiseksi laskeutuu suurin osa Australian ja Euroopan välisestä liikenteestä. Kenttä on sen vuoksi erittäin vilkas tiettyinä aikoina päivästä, jolloin eri lentoyhtiöt, pääasiassa Singapore Airlines ja Qantas, tuovat matkustajia monilla koneilla, jakavat nämä uudestaan koneiden kesken ja lennätetään perille. Tämä rumba toistuu useita kertoja vuorokaudessa.
Myös Capo Verden saaristossa Sal'in saarella käydään Amilcar Cabral International Airport'illa tällaista koneiden vaihtoa. Siellä tosin pääasiallisina vaihtajina ovat miehistöt, jotka yöpyvät Sal'issa koneiden tietysti jatkaessa levänneiden miehistöjen kanssa matkaansa. Sal'in kentän rakennustyöstä vastasivat eteläafrikkalaiset aikanaan. Silloin ei South African Airwaysin koneilla ollut asiaa muiden Afrikan valtioiden ilmatilaan. Nyt on tämäkin asia tietysti toisin, ja Sal'in, niin kuin Shannoninkin liikenne on romahtanut.
Steve Fossett on ilmeisesti vielä valveilla. Hänen ajovuoronsa tulee noin 1700 (UTC Suomen aikaa 1900), jolloin laskeutumisen Kentin kansainväliselle kiitotielle odotetaan tapahtuvan.
Tätä kirjoitettaessa Global Flyer on jo Walesin ilmatilassa ja hiljalleen laskeutumassa. Vilkaisin juuri ja kone on lähellä Bathin kaupunkia. Siellähän sijaitsevat Englannin hienoin roomalaisaikainen kylpylä.
Mutta nyt ennätysyritys on nyt Lontoon aluelennonjohdon alaisuudessa, ja laskeutuu siis 1700 UTC.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti