23.11.05

Lentomatkan vaarallisin vaihe on matka kotoa lentokentälle omalla autolla

Sanotaan lentopelkoisille lohduttavasti kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa. Tämä pitää hyvinkin paikkansa, jos on aikomus lentää aikataulunmukaisessa liikenteessä lentävällä, hyvällä lentoyhtiöllä, joka käyttää suihkukoneita. (Alla olevat laskelmat on tehty USA:n NTSB:n tilastoista vuodelta 2004 ja lähde on planecrashinfo.com.)

Mahdollisuus onnettomuuteen tällaisella matkalla on jokaista miljoonaa matkaa kohden keskimäärin 0.019 kuolemantapausta ja todennäköisyys kuolla tietyllä lennolla on 1:n suhde noin 52.6 miljoonaan. Pikkuautolla matkustettaessa jokaista miljoonaa matkaa kohden on 0.13 kuolemantapausta ja mahdollisuus kuolla tietyllä matkalla on 1:n suhde 7.6 miljoonaan.


Kuvassa on Lockheed C-130J Hercules suorittamassa lentoonlähtöä.

Jos matkustat syöttölinjalennolla, todennäköisyytesi kuolla on 1:n suhde 581,395 ja näillä lennoilla kuolee 1.72 ihmistä jokaista miljoonaa lentoa kohden. Eli keskimääräinen aikataulunmukainen lentoyhtiö on karkeasti 100 kertaa turvallisempi.

Taksilennoilla luvut of 6.1 kuollutta miljoonaa lentoa kohden ja todennäköisyys kuolla on 1:163,934. Ja yksityiskoneilla on tilanne vielä huonompi eli 13.3 kuollut miljoonalla lennolla ja todennäköisyys kuolla on 1:73,187. Eli jos pelkäät kuolemaa, älä nouse ystäväsi lentämään koneeseen.

On kuitenkin hyvä muistaa, että jos tilastomatkustaja hyppäisi keskimääräiseen matkustajakoneeseen kerran päivässä joka päivä, kestäisi 22,000 vuotta ennen kuin hän joutuisi tilasto-onnettomuuteen.

Täältä on nähtävissä matkustajalentoliikenteen onnettomuus- ja menehtyneiden määrät vuodesta 1942 lähtien. Täältä näkee vuoden 2004 matkustajalento-onnettomuuksien maantieteellisen sijainnin.

Finnairin sivu tilastosivu Aviation Safety Networkin saitilla on tämän näköinen. Siitä puuttuu kaksi Aero Oy:lle tapahtunutta onnettomuutta (Junkers JU-52 Hyvinkäällä 1945 ja DC-3 Koivulahdessa 1961).

Alla vielä luettelo niistä ennen vuotta 1970 perustetuista lentoyhtiöistä, joille ei historiansa aikana ole (tiettävästi) tapahtunut yhtään lento-onnettomuutta.

1929 Hawaiian Airlines (USA)
1936 PLUNA (Uruguay)
1950 Arkia Israli Airlines (Israel)
1955 LTU International Airways (Saksa)
1957 Austrian Airlines (Itävalta)
1958 Ghana Airways (Ghana)
1961 Britannia (UK)
1961 Syrianair (Syyria)
1963 Meridiana (Italia, perustaja prinssi Aga Khan)
1965 Transavia Airlines (Hollanti)
1967 Monarch Airlines (UK)
1968 Cayman Airways (Cayman saaret)

1 kommentti:

juan cubilla kirjoitti...

Mistä tämän viimeisen luettelon tiedot ovat peräisin?