7.2.06

Seikkailija Steve Fossett ja The Ultimate Flight


Steve Fossett on investiontimiljonääri Chigacosta, USA:sta ja oman aikamme seikkailija.

Hän on syntynyt 1944, eli on jo iässä, jossa monet muut haaveilevat puutarhanhoidosta. Fossettilla on nimissään enemmän lentoennätyksiä kuin kenelläkään muulla elävällä tai kai kuolleellakaan henkilöllä – ja hän haluaa niitä vielä enemmän.

Edellinen saavutus oli lento maapallon ympäri (2005), yksin ja laskeutumatta tai tankkaamatta välillä. Hänen koneenaan lennolla oli Virgin Atlantic Globalflyer. Kone, joka on suunniteltu ja rakennettu juuri tällaisia lentoja varten. Fossett on kiertänyt maapallon yksin myös pallolla (2002). Hän on myös uinut Englannin kanaalin yli (1985), ottanut osaa Le Mansin 24-tunnin ajoon (1996) ja tappavanpitkään koiravaljakkokilpailuun Alaskassa (1992).

Tätä kirjoitettaessa (1142 UTC), Fossettin kone on taas valmiiksi tankattuna uutta seikkailua varten. Tällä kertaa Cape Canaveralissa, Floridassa, ja lennon pitäisi alkaa aikataulun mukaan tunnin kuluttua, auringon noustessa Floridan itärannikolla, noin 1240 UTC (0342 paikallista aikaa).

Kaikki on tällä hetkellä kunnossa lentoa varten, viimeisiä säätiedotuksia tarkastetaan parhaillaan.

Lento aloitetaan Floridasta koska Cape Canaveralin kenttä on lentoon sopiva, Space Shuttlen laskeutumiskiitotie on 15,000 jalkaa (noin 4550 metriä) pituudeltaan ja yksimoottinen suihkari, 10,000 kg painava Globalflyer tankattuna piri pintaan tarvitsee lentoonlähtöön pitkän kiitotien. 80 % koneen painosta on polttoainetta. Lentoonlähtöä ei voi suorittaa, jos ulkoilman lämpötila nousee yli 12 Celsius-asteen. Lähtökiito kesää huikeat 1 minuutti ja 20 sekuntia.

Aiottu lento on 26,084 mailin pituinen (yli 40,000 km), 600 mailia (1000 km) pidempi kuin edellinen ennätys, eli onnistuessaan se olisi pisin yhtämittainen lento ilmailun historiassa, ja kestää arviolta 80 tuntia. Matkalentokorkeus on noin 40,000 jalkaa, lentopinta 400 (eli noin 12 km) riippuen tietysti vallitsevista tuulista.

Floridasta lento suunnataan Pohjois-Afrikan yli, Saudi Arabiaan, Iraniin, Afganistaniin, Kiinaan, Japaniin ja Tyynenmeren yli Kalifornian rannikolle, Floridan yli ja toisen kerran yli Atlantin. Laskeutuminen on suunniteltu Kentin kansainväliselle lentokentälle Englannissa. Lentoreitti löytyy täältä pdf-tiedostona.

Pääsin tähän asti kirjoituksessani, kun Floridasta ilmoitettiin, että lento on tältä päivältä valitettavasti peruutettu. Uutta aikaa ei olla vielä annettu, mutta Cape Canaveralissa on hetken kuluttua lehdistötilaisuus, jossa siitä mahdollisesti puhutaan. Seuraava yritys on ehkä huomenna 8.2.2006.

Mission Control on Crawley'ssa, Englannissa. Lennon 'tracking site' on tässä osoitteessa, jossa näkee reaaliaikaisen tilanteen lisätietoineen. Lennolta on saatavissa suoraa videolähetystä.

Ei kommentteja: